SRC Certifikatprøve 8

(1-12) 12 spørgsmål (uden DSC) vedrørende nød, il og sikkerhed, hvoraf 10 skal være rigtigt besvaret.
(13-32) 20 spørgsmål vedrørende reglement og VHF-radioanlæg, hvoraf 15 skal være rigtigt besvaret.
(33-39) 7 spørgsmål vedrørende brug af DSC-udstyr i nød, il og sikkerhedssituationer, hvoraf 6 skal være rigtigt besvaret.
(40-47) 8 spørgsmål vedrørende brug af DSC-udstyr under almindelige forhold samt EPIRB, SART, NAVTEX og opbygningen af GMDSS-systemet i almindelighed, hvoraf 5, skal være rigtigt besvaret

opgave 1.
Du befinder dig om bord på MÅGEN/XPA1234 sammen med 3 andre personer.
Positionen er 3 sømil syd for Marstal.
Skibet rammer en ukendt genstand.
Der er slået hul på skroget, og skibet vil synke indenfor en halv time.
Der findes kun 2 redningsveste om bord.
Vælg den korrekte procedure på VHF telefoni.
A: MAYDAY ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er MÅGEN MÅGEN MÅGEN
vi synker ca. 3 sømil syd for Marstal og har kun 2 redningsveste om bord
B: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er MÅGEN MÅGEN MÅGEN
MAYDAY MÅGEN
vi synker ca. 3 sømil syd for Marstal og har kun 2 redningsveste om bord
C: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er MÅGEN MÅGEN MÅGEN
afvente svar fra stationer, der eventuelt har hørt nødkaldet
D:

MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er MÅGEN MÅGEN MÅGEN kaldesignal XPA1234
MAYDAY MÅGEN kaldesignal XPA1234
Position 3 sømil syd for Marstal - 4 personer om bord - har ramt ukendt genstand i vandet og vandet strømmer ind gennem stort hul i skroget - ønsker Helikopter da vi kun har 2 redningsveste om bord

opgave 2.
Lyngby Radio har hørt nødkald og nødmelding fra MÅGEN/XPA1234
Hvordan lyder Lyngby Radios kvittering?
A: MAYDAY MÅGEN kaldesignal XPA1234 her er Lyngby Radio
modtaget MAYDAY
B: MÅGEN her er Lyngby Radio
din nødmelding er modtaget og forstået
C: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er Lyngby Radio - Lyngby Radio - Lyngby Radio
MAYDAY modtaget
D: Lyngby Radio kalder  MÅGEN MÅGEN MÅGEN
din MAYDAY modtaget
opgave 3.
Dit fartøj er i alvorlig og overhængende fare og anmoder om øjeblikkelig hjælp.
Hvilket signal vil du søm fører benytte?
A: Nødsignalet
B: Ilsignalet
C: Sikkerhedssignalet
opgave 4.
En meddelse om nødtrafikkens afslutning afsluttes med ordrne:
A: SEELONCE FEENEE
B: SEELONCE MAYDAY
C: SEELONCE RELAY
D: MAYDAY FEENEE
opgave 5.
Hvad betyder ordene SEELONCE MAYDAY?
A: Nødsituation afsluttet
B: Der kræves tavshed på kanal 16, idet der foregår nødkommunikation
C: jeg har modtaget en MAYDAY
opgave 6.
Hvornår kan et skib udsende en nødmelding for et andet skib?
A: Når skibet har modtaget en nødmelding, men ingen synes at have reageret
B: Hvis skibet pludselig mister radiokontakt med et andet skib
C: Det er forbeholdt Kystradiostationer
opgave 7.
Hvordan afsluttes den radiotraffik, som er foranlediget af en ilmelding adresseret til ALLE STATIONER
A: Ved at kalde Lyngby Radio på en arbejdskanal og fortælle, at man ikke har brug for yderligere assistance
B: Afsluttes med en ny ilmelding adresseret til ALLE STATIONER
C: En ilmelding adresseret til ALLE STATIONER skal ikke afmeldes
opgave 8.
Hvilket signal kan benyttes, hvis du ønsker lægeråd?
A: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN
B: SECURITE - SECURITE - SECURITE
C: MAYDAY RELAY -MAYDAY RELAY -MAYDAY RELAY
opgave 9.
Hvilken kanal benyttes til den efterfølgende kommunikation, når du har udsendt et il-signal?
A: 12
B: 16
C: 70
opgave 10.
Din motor er brudt ned og du har ikke mulighed for at manøvrere(i sejlrende). Du har været i kontakt med et andet skib, der om ca. 1½ time kan tage dig på slæb til nærmeste havn. Hvad vil være fornuftigt at foretage sig i denne situation?
A: Da jeg har fået lovning på hjælp vil jeg ikke foretage mig yderligere.
B: Udsende et sikkerhedskald til alle stationer om din situation
C: Udsende en MAYDAY, idet jeg jo har et problem
opgave 11.
Hvilken arbejdskanal anvendes af Lyngby Radio til udsendelse af sikkerhedsmeldinger, hvis du ligger ved Skagen?
A: 72
B: 16
C: 4
opgave 12.
Hvilken melding vil du hurtigst mulig udsende, hvis du observerer en drivende mine
A: Sikkerhedsmelding til alle stationer
B: Sikkerhedsmelding til Lyngby Radio
C: Ilmelding til alle stationer

opgave 13.
På hvilken kanal laves et opkald til et andet skib uden DSC, hvis intet andet er aftalt?
A: 6
B: 16
C: 12
opgave 14.
Hvornår udsender Thorshavn Radio på Færøerne trafikliste på VHF?
A: Thorshavn Radio har ingen VHF-kanaler
B: 0105, 0305, 0505 osv...........UTC
C: 0035, 0235, 0435 osv...........UTC
opgave 15.
Hvilken af nedenfor nævnte kanaler bør benyttes til korrespondance mellem 2 lystfartøjer?
A: 1L
B: 12
C: 6
opgave 16.
Hvad er Lyngby Radio's MMSI nummer?
A: 100000219
B: 002191000
C: 219001000
opgave 17.
Hvilken VHF-kanal er interskibskanal?
A: 11
B: 72
C: 7
opgave 18.
Hvem benytter VHF arbejdskanal 5?
A: Lyngby Radio
B: Fredericia Havn
C: Hirtshals Havn
opgave 19.
Kan du som skibsradiostation kalde Lyngby Radio på kanal 77?
A: Nej det er en interskibskanal
B: Ja
C: Ja, hvis arbejdskanalerne er optaget
opgave 20.
Hvilket frekvensområde dækker maritimt VHF-radioanlæg?
A: 156-174 KHz
B: 156-174 MHz
C: 156-174 GHz
opgave 21.
Hvilket formål har Squelch-knappen?
A: Støjbegrænser
B: Lydstyrkekontrol
C: Aktiverer Selcall
opgave 22.
Må du føre en interskibssamtale med skib i søen, når du ligger i havn?
A: Ja
B: Kun hvis det er vigtigt (ikke nød)
C: Nej
opgave 23.
Hvad hedder det, hvis du samtidig vil lytte på kanal 16 og på kanal 6?
A: Duplex
B: Squels'er
C: Dual Watch
opgave 24.
Hvad forstås dual-watch?
A: Kan aflytte 2 kanaler på en gang, hvoraf den ene altid er kanal 16 og den anden efter eget valg
B: Kan aflytte 2 kanaler på en gang. Du kan selv vælge hvilke
C: En enhed til modtagelse af selektive kald
opgave 25.
Hvor længe må et opkald på kanal 16 vare, når det ikke drejer sig om nød-, il- eller sikkerhedsmeldinger?
A: Højst 1 minut
B: Højst 3 minutter
C: Højst 5 minutter
opgave 26.
Du har foretaget et opkald på kanal 16.
Du får intet svar.
Hvornår må du gentage opkaldet?
A: Efter 3 minutter
B: Efter 2 minutter
C: Efter 1 minut
opgave 27.
Hvor langt rækker en radioforbindelse på VHF-frekvenser?
A: Typisk 120-170 Km.
B: Typisk 50-60 Km.
C: Typisk 80-120 Km.
opgave 28.
Hvad benyttes kanal 16 til?
A: Benyttes til nød, il- og sikkerhed samt opkald
B: Må kun benyttes af kystradiostationer samt kaldekanal
C: benyttes kun som lyttekanal
opgave 29.
Hvor placeres VHF-antennen normalt?
A: Så højt som muligt for at øge rækkevidden
B: Kan placeres hvor man ønsker, da placeringen ingen indflydelse har på udbredelsesforholdene
C: Søfartsstyrelsen skriver i tilladelsen, hvor man ønsker din antenne placeret for at undgå forstyrrelser
opgave 30.
Må du foretage en samtale direkte med et andet skib på kanal 3?
A: Kun hvis der ikke er trafik på kanalen
B: Nej, dette er en arbejdskanal for Lyngby Radio
C: Ja, hvis alle interskibskanalerne er optaget
opgave 31.
Du befinder dig på det gode skib MÅGEN og vil lave et opkald til skibet TERNEN.
Hvordan vil dette opkald normalt lyde på VHF-båndet?
A: TERNEN her er MÅGEN
B: TERNEN her er MÅGEN MÅGEN
C: MÅGEN kalder TERNEN
opgave 32.
Hvad koster en vejrmelding over Lyngby Radio til et dansk skib over VHF?
A: En vejrmelding er gratis
B: En vejrmelding koster 5,50 kr.
C: En vejrmelding koster 15,00 kr.

opgave 33.
Du befinder dig om bord på et skib, hvis DSC-anlæg er forbundet med skibets navigationsudstyr.
Skibet kommer i en nødsituation og du trykker på DSC-anlæggets alarmknap(per)
Hvilke informationer indeholder din "nødalarm"?
A: At jeg er i nød - skibets navn og kaldesignal - nødsituationens art - position og tid
B: At jeg er i nød - skibets MMSI-nummer - position og tid
C: At jeg er i nød - skibets kaldesignal - antal ombordværende - position og tid
opgave 34.
Hvorfor skal skibe, der har modtaget en DSC-nødalarm som hovedregel ikke kvitteremed DSC?
A: Fordi det er kun det nødstedte skib, der modtager kvitteringen
B: Fordi redningsskibe så ikke kan finde nødstedte med radarudstyr
C: Fordi det ikke bliver muligt at sende en DISTRESS RELAY ALERT
D: Fordi en kvittering vil standse det nødstedte skibs automatiske udsendelse af DSC-nødalarm, hvorfor det forbeholdes kystradiostationer at kvittere på DSC
opgave 35.
Hvilken af nedennævnte muligheder kan indtastes i forbindelse med udsendelse af en DISTRESS ALERT??
A: Hvilken hjælp der ønskes
B: Vejr og vindforhold
C: Nødsituationens art
D: Antal personer ombord
opgave 36.
Hvilket DSC-kald skal du vælge hvis du vil sende en ilmelding?
A: URGENCY
B: SAFETY
C: DISTRESS ALERT
D: DISTRESS RELAY ALERT
opgave 37.
På hvilken kanal annonceres et DSC-urgency kald?
A: 70
B: Kan man selv vælge
C: 6
D: 16
opgave 38.
Annonceringen af en sikkerhedsmelding til alle stationer sker ved udsendelse af et DSC-kald?
Længerevarende sikkerhedsmeldinger, der udsendes på en interskibskanal (kanal 6), skal endvidere annonceres på en anden kanal? Hvilken kanal er det?
A: Da alle stationer har DSC-udstyr, skal der ikke annonceres på andre kanaler
B: 16
C: 12
opgave 39.
Du har udsendt en sikkerhedsmelding. Skal en kystradiostation underrettes?
A: Behøves ikke efter indførelse af DSC
B: Nej
C: Ja, så vidt muligt

opgave 40.
Kan EPIRBen benyttes i farvande overalt på jorden??
A: Ja
B: Nej
opgave 41.
På hvilken frekvens sender en EPIRB?
A: 156,8MHz
B: 9 GHz
C: 406 MHz
opgave 42.
På hvilket af nedenfornævnte apparater kan man modtage MSI-meddelser?
A: SART
B: EPIRB's
C: NAVTEX
opgave 43.
DSC-kaldene sendes på en særlig kaldekanal. På VHF er det kanal?
A: 72
B: 70
C: 88
D: 64
opgave 44.
Du har fejlagtigt aktiveret en EPIRB. Hvad vil du gøre?
A: Kontakte fabrikanten så snart du kommer hjem for at få monteret et nyt batteri
B: Ringe hjem og fortælle at der ikke er grund til nervøsitet
C: Slukke for EPIRB'en og omgående kontakte en kystradiostation og fortælle om fejlen
opgave 45.
Hvad står GMDSS for?
A: Global Maritime Digital Ships Service
B: Global Maritime Distress and Safety System
C: Global Mobile Distress Safety System
opgave 46.
På hvilken kanal sender man et DSC-routinekald til en kystradiostation?
A: Kystradiostationens arbejdskanal i det område man befinder sig
B: 70
C: 16
opgave 47.
Hvordan defineres havområde A1?
A: Et omrode inden for Radiotelefonidækning af mindst én VHF Kystradiostation, hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering via DSC
B: Et omrode inden for dækning af en Inmarsat geostationær sattelit, hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering via Inmarsat-systemet
C: Et omrode inden for Radiotelefonidækning af mindst én MF Kystradiostation, hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering via DSC