SRC Certifikatprøve den 02-12-2010

(1-12) 12 spørgsmål (uden DSC) vedrørende nød, il og sikkerhed, hvoraf 10 skal være rigtigt besvaret.
(13-32) 20 spørgsmål vedrørende reglement og VHF-radioanlæg, hvoraf 15 skal være rigtigt besvaret.
(33-39) 7 spørgsmål vedrørende brug af DSC-udstyr i nød, il og sikkerhedssituationer, hvoraf 6 skal være rigtigt besvaret.
(40-47) 8 spørgsmål vedrørende brug af DSC-udstyr under almindelige forhold samt EPIRB, SART, NAVTEX og opbygningen af GMDSS-systemet i almindelighed, hvoraf 5, skal være rigtigt besvaret

opgave 1.
Efter du har kvitteret for en nødmelding fra MÅGEN/XPA1234 laver du et nyt opkald til MÅGEN.
Dit skib hedder TERNEN/XPA4321
Hvordan lyder dit nye opkald og hvad indeholder meldingen nu?
A: her er TERNEN TERNEN
position - fart - forventer at være fremme kl. xxxx
B: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er TERNEN TERNEN TERNEN
forventer at være fremme kl. xxxx
C: MAYDAY MÅGEN her er TERNEN TERNEN TERNEN
position - fart - forventer at være fremme kl. xxxx
D: MAYDAY MÅGEN her er TERNEN SEELONCE FEENEE
opgave 2.
Du hører følgende på kanal 16:
MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er MÅGEN MÅGEN MÅGEN
Kaldesignal XPA1234 position 4 sømil vest for Tårs i Langelandsbælt 4 personer om bord har ramt ukendt genstand og slået et stort hul i skroget synker hurtigt alle 4 personer forlader båden iført redningsveste nu.
Efter 1 minut har du stadig ikke hørt nogen kvittering, hvorfor du kvitterer på kanal 16.
Du befinder dig ca 10 sømil nord for Mågen og det vil tage dig et par timer at komme til undsætning.
Dit skib hedder TERNEN/XPA4321
Hvilken melding vil du sende efter din kvittering?
A: MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY her er TERNEN TERNEN TERNEN
Afventer herefter opkald fra interesserede personer
B: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er TERNEN TERNEN TERNEN/OU3131
PAN PAN følgende modtaget fra MÅGEN/XPA1234 kl. xxxx begynder position 4 sømil vest for Tårs i Langelandsbælt - 4 personer om bord - har ramt ukendt genstand og slået hul i skroget - synker hurtigt - alle 4 personer forlader båden iført redningsveste nu
C: MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER
her er TERNEN TERNEN TERNEN/XPA4321
MAYDAY følgende modtaget fra MÅGEN/XPA1234 kl. xxxx begynder position 4 sømil vest for Tårs i Langelandsbælt - 4 personer om bord - har ramt ukendt genstand og slået hul i skroget - synker hurtigt - alle 4 personer forlader båden iført redningsveste nu
D: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er TERNEN TERNEN TERNEN
MAYDAY RELAY følgende modtaget fra MÅGEN/XPA1234 begynder position 4 sømil vest for Tårs i Langelandsbælt - 4 personer om bord - har ramt ukendt genstand og slået hul i skroget - synker hurtigt - alle 4 personer forlader båden iført redningsveste nu
opgave 3.
Du befinder dig i et område, hvor kanal 16 benyttes til nødtraffik.
Må du kalde et andet skib på kanal 16, hvis du ikke er involveret i selve nødarbejdet?
A: Nej
B: Ja
C: Det findes der ingen regler om
opgave 4.
Hvornår kan et skib udsende en nødmelding for et andet skib?
A: Når det nødstedte skib ikke selv er i stand til at udsende nødmelding
B: Hvis et skib ikke melder sig på det aftalte tidspunkt og kanal
C: Skibe må ikke udsende en nødmelding for et andet skib
opgave 5.
Hvilke(t) ord indledes al nødtraffik med?
A: SEELONCE DISTRESS
B: SEELONCE MAYDAY
C: MAYDAY
opgave 6.
Hvordan indleder du udsendelsen af en nødmelding for et andet fartøj?
A: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN
B: MAYDAY MAYDAY MAYDAY
C: SECURITE - SECURITE - SECURITE
D: MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY
opgave 7.
I forbindelse med mand overbord, har du besluttet at sende et ilsignal.
Der er mange skibe i området
Vælg det korrekte signal i denne situation.
Dit skib hedder METTE/XPC2218
A: ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er METTE METTE METTE XPC2218
PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN mand overbord kl. xxxx på positionen ....(alle yderligere oplysninger, der kan lette eftersøgningen)
B: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN her er METTE METTE METTE/XPC2218
jeg har mand overbord
C: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN  ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er METTE METTE METTE kaldesignal XPC2218
mand overbord kl. xxxx på positionen ....(alle yderligere oplysninger, der kan lette eftersøgningen)
opgave 8.
Må skibe benytte kanal 16 til ilmeldinger?
A: Ja
B: Nej
C: Kanal 16 må kun benyttes af kystradiostationer til ilmeldinger
opgave 9.
I hvilket tilfælde kan ilsignalet benyttes?
A: Hvis en person om bord bliver alvorlig syg eller kommer alvorligt til skade
B: Hvis du observerer drivende genstande i vandet, der er til fare for den øvrige skibsfart
C: Hvis du observerer et andet skib i brand
opgave 10.
Du befinder dig midt i Øresund på skibet MOLLY/OU1234 uden DSC
Du observerer en drivende container. Der er mange andre lystbåde i området.
Vælg hvilken melding du vil udsende på din VHF kanal 16.
A: SECURITE - SECURITE - SECURITE
ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er MOLLY MOLLY MOLLY kaldesignal OU1234 drivende container observeret i Øresund - skifter til kanal 6
På kanal 6 udsendes samme kald og en uddybende forklaring
B: SECURITE her er MOLLY
observeret drivende container i Øresund
for yderligere information kald mig på kanal 6
C: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN
ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er MOLLY MOLLY MOLLY kaldesignal OU1234 drivende container observeret i Øresund - skifter til kanal 6
Afventer herefter opkald fra skibe i nærheden
opgave 11.
Hvem adresseres en sikkerhedsmelding normalt til?
A: En bestemt station
B: ALLE STATIONER
C: skal ikke adresseres
opgave 12.
I forbindelse med hvilket signal, hører man ordet SECURITE?
A: Nødsignalet
B: Sikkerhedssignalet
C: Ilsignalet

opgave 13.
På hvilken kanal laves et opkald til et andet skib uden DSC, hvis intet andet er aftalt?
A: 12
B: 16
C: 6
opgave 14.
Kan du gratis få en vejrmelding over Lyngby Radio?
A: Ja hvis man ligger i havn.
B: Nej
C: Ja
opgave 15.
Hvordan udbredes VHF-radiobølger?
A: VHF-radiobølger har lang rækkevidde, fordi de reflekteres i ionosfæren
B: VHF-radiobølger følger jordens krumning
C: VHF-radiobølger udbredes efter rette linier
opgave 16.
Kan SRC-certifikat tilbagekaldes?
A: Ja
B: Nej
opgave 17.
Hvad regulerer man med "Volumen" knappen?
A: Lydstyrken i højtaler
B: Lys i display
C: Sendeeffekten
opgave 18.
Hvornår må et VHF-radioanlæg udstyres med 1F, 2F og 3F?
A: Når båden benyttes til fiskeri
B: Efter eget valg
C: Nå båden er et regstreret fiskefartøj med havnekendingsnummer
opgave 19.
Kan skibsføren gøres ansvarlig for den ombordværende radioekspedients handlinger?
A: Ja
B: Nej
opgave 20.
Hvad er klokken i dansk sommertid, når den er 1305 UTC?
A: 1505
B: 1305
C: 1105
opgave 21.
Hvornår må kanal 13 benyttet til interskibs korrespondance?
A: Når kanalen ikke benyttes
B: Når skibet befinder sig udenfor en afstand af 50 km. fra kysten
C: Må aldrig benyttes til interskibs korrespondance
opgave 22.
Hvem skal i første opkald foreslå en arbejdskanal?
A: Findes der ingen regler om
B: Den kaldende
C: Den kaldte
opgave 23.
Skal din antenne til VHF-radioanlægget være placeret mindst 5 meter over vandlinien?
A: Ja
B: Søfartsstyrelsen oplyser i tilladelsen, hvor antennen skal placeres
C: DSC-udstyr kræver ingen antenne
D: Findes der ingen regler om
opgave 24.
Hvis du benytter dual-watch, hvilken kanal er så altid den ene?
A: 12
B: 70
C: 6
D: 16
opgave 25.
Hvad er den højest tilladte sendeeffekt for et VHF-radioanlæg?
A: 10 watt
B: 5 watt
C: 50 watt
D: 25 watt
opgave 26.
Stav til UTC med det fonetiske alfabet.
A: Uniform Teodor Charlie
B: Uniform Tango Cecilie
C: Union Tango Charlie
D: Uniform Tango Charlie
opgave 27.
Hvad er forbudt at sende på dit VHF-anlæg?
A: Sikkerhedsmeldinger
B: Opkald af et andet skib på kanal 162
C: Korrespondance, der har karakter af radiospredning
opgave 28.
Skal du svare et utydeligt opkald, som du ikke er sikker på er til dig?
A: Nej
B: Ja
opgave 29.
Skal du svare et utydeligt opkald, som du er sikker på er til dig, men du hørte ikke hvem der kaldte?
A: Ja
B: Nej
opgave 30.
Hvad benyttes kanal 16 til?
A: Benyttes til nød, il- og sikkerhed samt opkald
B: Benyttes kun som lyttekanal
C: Må kun benyttes af kystradiostationer som kaldekanal
opgave 31.
Hvilken kanal anvendes som interskibskanal??
A: 23
B: 66
C: 12
D: 6
opgave 32.
Hvem benytter arbejdskanal 5?
A: Skibe til indbyrdes korrespondance
B: Kystradiostationer
C: Langebro København

opgave 33.
Du er om bord på et skib. Skibet kommer i en nødsituation og du trykker på DSC-anlæggets distressknap, uden at indtaste yderligere.
Hvilke informationer indeholder din "nødalarm"?
A: At jeg er i nød - skibets MMSI-nummer - nødsituationens art - tidspunkt
B: At jeg er i nød - skibets MMSI-nummer - skibets sidst opdaterede position og tidspunkt for positionen
C: At jeg er i nød - skibets kaldesignal - nødsituationens art - skibets sidst opdaterede position og tidspunkt for positionen
D: At jeg er i nød - skibets navn - aktuelle nødposition
opgave 34.
Du befinder dig om bor på et skib med DSC-anlæg. Du modtager en DSC-nødalarm fra et andet skib. I befinder jer begge i et A1 område. Du befinder dig tæt på det nødstedte skib.
Hvordan vil du kvittere?
A: Jeg vil afvente, at en kystradiostation kvitterer med DSC, hvorefter jeg også kvitterer på DSC
B: da jeg befinder mig i et A1 område, vil jeg ikke foretage mig noget
C: jeg vil kvittere for modtagelsen på kanal 16
D: Jeg vil kvittere på DSC
opgave 35.
Hvad benyttes kanal 70 til?
A: DSC
B: Interskibskorrespondance
C: Benytte kun af kystradiostationer
opgave 36.
Skal der kvitteres for er modtaget DSC-kald, der annoncerer en ilmelding?
A: Ja, hvis man kan hjælpe vedkommende
B: En kystradiostation kvitterer altid for et DSC-kald
C: Nej
opgave 37.
Kan du sende et DSC-urgency Call ved tryk på Distress knappen?
A: Ja, hvis jeg gerne vil have situationens art sendt sammen med kaldet
B: Nej, Distress knappen er udelukkende til brug for udsendelse af Nødalarm
C: Ja, jeg skal blot først angive at dette er et Urgency Call
opgave 38.
Hvilke informationer indeholder et skibs DSC-safety kald?
A: Det kaldende skibs MMSI-nummer - den ønskede adressering - kaldets art - den kanal hvor selve sikkerhedsmeldingen bliver sendt på - udsendelsesform (normalt telefoni)
B: Det kaldende skibs navn - situationens art (f.eks. drivende container) - den kanal hvor selve sikkerhedsmeldingen bliver sendt på - udsendelsesform (normalt telefoni)
C: Det kaldende skibs kaldesignal - kaldets art - vejr og strømforhold - udsendelsesform (normalt telefoni)
opgave 39.
Du har udsendt en sikkerhedsmelding. Skal en kystradiostation underrettes?
A: Behøves ikke efter indførelse af DSC
B: Nej
C: Ja, så vidt muligt

opgave 40.
Kan EPIRBen benyttes i farvande overalt på jorden??
A: Nej
B: Ja
opgave 41.
På hvilken frekvens sender en EPIRB?
A: 156,8MHz
B: 406 MHz
C: 9 GHz
opgave 42.
Du har sendt et DSC kald til et andet skib. radioens display viser nu meldingen "Awaiting acknowledge". Hvad betyder det?
A: Du kan ikke række den kaldte station
B: Radioen venter på en DSC kvittering fra den du har kaldt
C: Den kaldte er ikke om bord på sin båd
opgave 43.
Hvor lang rækkevidde har en SART?
A: ca. 15 sømil
B: ca. 20 sømil
C: ca. 10 sømil
D: ca. 5 sømil
opgave 44.
Skal man manuelt sætte DSC-udstyret til at lytte på kanal 70?
A: Nej
B: Ja
opgave 45.
På en NAVTEX modtager er der 4 meddelsestyper du ikke kan fravælge. Hvilke?
A: E, F, D og L
B: A, B, D og L
C: B, D, E og L
opgave 46.
Hvilken kanal er forbeholdt VHF DSC-opkald?
A: 16
B: 6
C: 77
D: 70
opgave 47.
Hvad er fordelen ved at nyere EPIRB's har indbygget GPS?
A: De kan sende positionen for hvor man befinder sig
B: De kan vise ens position hvis skibets GPS går ned
C: De kan pejles af andre skibe