SRC Certifikatprøve 14

(1-12) 12 spørgsmål (uden DSC) vedrørende nød, il og sikkerhed, hvoraf 10 skal være rigtigt besvaret.
(13-32) 20 spørgsmål vedrørende reglement og VHF-radioanlæg, hvoraf 15 skal være rigtigt besvaret.
(33-39) 7 spørgsmål vedrørende brug af DSC-udstyr i nød, il og sikkerhedssituationer, hvoraf 6 skal være rigtigt besvaret.
(40-47) 8 spørgsmål vedrørende brug af DSC-udstyr under almindelige forhold samt EPIRB, SART, NAVTEX og opbygningen af GMDSS-systemet i almindelighed, hvoraf 5, skal være rigtigt besvaret

opgave 1.
Nødarbejdet med MÅGEN/XPA1234 er afsluttet.
Lyngby Radio skal nu afslutte nødtrafikken.
Hvordan lyder Lyngby Radio's afslutning
A: MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY her er Lyngby Radio - SEELONCE MAYDAY
B: MAYDAY ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er Lyngby Radio Lyngby Radio Lyngby Radio
datotidsgruppe - MÅGEN/XPA1234 SEELONCE FEENEE
C: ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er Lyngby Radio
vi takker de involverede skibe for hjælpen besætningen på MÅGEN/XPA1234 er reddet -
SEELONCE FEENEE
D: MAYDAY ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er Lyngby Radio Lyngby Radio Lyngby Radio
datotidsgruppe - besætningen på mågen er reddet - tak for hjælpen
SEELONCE PRUDONCE
opgave 2.
Vælg den korrekte kvittering for en nødmelding
A: MAYDAY LONE her er RINGO RINGO RINGO
jeg er i nærheden og sætter kurs mod dig
B: RINGO kalder LONE LONE LONE
din mayday er modtaget
C: MAYDAY LONE her er RINGO RINGO kaldesignal XPB1234
modtaget MAYDAY
D: MAYDAY MAYDY MAYDAY her er RINGO RINGO RINGO
kan ikke hjælpe, men sender din MAYDAY videre
opgave 3.
I forbindelse med hvilket signal, kan man høre ordene SEELONCE FEENEE?
A: Ilsignalet
B: Nødsignalet
C: Sikkerhedssignalet
opgave 4.
Hvilke(t) ord indledes al nødtrafik med?
A: MAYDAY
B: SEELONCE DISTRESS
C: PRU-DONCE
D: SEELONCE MAYDAY
opgave 5.
Hvornår skal man kvittere for en nødmelding?
A: Kun hvis man har plads om bord til alle nødstedte personer
B: Det findes der ingen regler for
C: Når man uden tvivl befinder sig i nærheden
opgave 6.
Hører man en nødmelding fra et skib, der afgjort er langt borte, kan man så undlade at kvittere, hvis andre nærmere liggende stationer har kvitteret?
A: Nej, man skal altid kvittere
B: JA
opgave 7.
Du befinder dig 5 sømil vest for Hirtshals om bord på motorbåden HANNE/XP4848.
Du har fået motorstop, og der er en ret hård vestenvind.
Du ønsker at tilkalde assistance ved at udsende et ilsignal og en ilmelding på kanal 16.
Vælg den korrekte radiomæssige procedure
A: MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY her er HANNE HANNE HANNE har fået motorstop 5 sømil vest for Hirtshals - vinden er ret hård - ønsker slæbeassistance
B: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er HANNE HANNE HANNE XP4848 har fået motorstop 5 sømil vest for Hirtshals - vinden er ret hård - ønsker slæbeassistance
C: SECURITY - SECURITY - SECURITY her er HANNE HANNE HANNE har fået motorstop - skift til kanal 6
D: Lyngby Radio - Lyngby Radio - Lyngby Radio her er HANNE HANNE HANNE har fået motorstop 5 sømil vest for Hirtshals - vinden er ret hård - ønsker slæbeassistance
opgave 8.
Hvornår skal en ilmelding adresseret til"ALLE STATIONER" afsluttes?
A: Når Lyngby Radio har kvitteret
B: Ilmeldinger afsluttes aldrig
C: Når hjælp ikke længere er nødvendig
opgave 9.
Hvilken kanal benyttes til efterfølgende kommunikation, når du har udsendt et il-signal?
A: 16
B: <70/td>
C: 12
opgave 10.
Hvilket signal vil du benytte, hvis du har en melding vedrørende vrag, miner eller is?
A: Sikkerhedssignalet
B: Nødsignalet
C: Ilsignalet
opgave 11.
Hvem beslutter, hvornår der skal udsendes nød, il- eller sikkerhedssignaler?
A: Skibets fører, eller dennes stedfortræder
B: Indehaveren af radiocertifikatet
C: Kan alle ombordværende beslutte
opgave 12.
Du har lige lyttet til en sikkerhedsmelding, udsendt af et andet skib på kanal 6.
Skal du kvittere for denne sikkerhedsmelding?
A: Jeg vil straks kalde en kystradiostation og fortælle om indholdet af den modtagne sikkerhedsmelding
B: Nej
C: Ja

opgave 13.
Hvornår må et VHF-radioanlæg bestykkes med kanalerne 1F, 2F og 3F?
A: Når båden er et registreret fiskefartøj med havnekendingsnummer
B: Når båden benyttes til fiskeri
C: efter eget valg
opgave 14.
Opkræver Søfartsstyrelsen en årlig afgift for et kaldesignalbevis?
A: Ja
B: Kun hvis VHF-anlægget benyttes til offentlig Korrespondance
C: Nej
opgave 15.
Skibsnavnet SVANTE skal bogstaveres med det fonetiske alfabet, vælg den rigtige bogstavering?
A: Sierra Viggo Alfa November Tango Echo
B: Sierra Victor Assens November Tango Echo
C: Sierra Victor Alfa November Tango Echo
D: Sierra Victor Alfa November Tiger Echo
opgave 16.
Hvilken af nedenfor nævnte kanaler må benyttes til interskibs korrespondance?
A: 12
B: 20
C: 77
D: 5
opgave 17.
Lyngby Radio kaldes som hovedregel på?
A: Må man selv bestemme
B: Kanal 16
C: En arbejdskanal
opgave 18.
Hvem skal i første opkald foreslå en arbejdskanal?
A: Den kaldte
B: Den kaldende
C: Findes der ingen regler om
opgave 19.
Er der krav om certifikat for at betjene en bærbar VHF?
A: Ja
B: Nej
opgave 20.
Hvilken driftspænding vil et VHF-radioanlæg normalt benytte i en lystbåd?
A: 12 V
B: 1,8 V
C: 220 V
opgave 21.
Hvad er højest tilladte sendeeffekt for et VHF/radioanlæg i skibe?
A: 15 W
B: 10 W
C: 25 W
D: 5 W
opgave 22.
Hvorfor benytter man nedsat effekt?
A: Benyttes kun til interskibssamtaler
B: For at forstyrre mindst muligt
C: For at få en bedre rækkevidde
opgave 23.
Hvad benyttes kanal 16 til?
A: Benyttes kun som lyttekanal
B: Må kun benyttes af kystradiostationer som kaldekanal
C: Benyttes til nød, il- og sikkerhed samt opkald
opgave 24.
Hvem benytter arbejdskanal 5?
A: Skibe til indenbyrdes korrespondance
B: Langebro i København
C: Kystradiostationer
opgave 25.
Hvor mange cifre indeholder et MMSI-nummer?
A: 15 cifre
B: 9 cifre
C: 7 cifre
opgave 26.
Hvilken af de nævnte arbejdskanaler, kan du ifølge tillægget anvende til at kalde Antwerpen Radio i Belgien?
A: 24
B: 23
C: 85
D: 66
opgave 27.
Hvem har det endelige ansvar for, at VHF-anlægget benyttes i overensstemmelse med de gældende regler?
A: Radiocertifikatindehaveren
B: TDC
C: Skibsføren
opgave 28.
Hvad er forbudt at sende på dit VHF-anlæg?
A: Sikkerhedsmeldinger
B: Opkald af et andet skib på kanal 162
C: Korrespondance, der har karakter af radiospredning
opgave 29.
Hvad står UTC for?
A: Ukendt Telefon Central
B: Universal Time Coordinated
C: Møntenhed der benyttes ved afregning
opgave 30.
Hvad kaldes kommunikation, hvor sending kan ske i begge retninger samtidig(modtale)?
A: Simplex
B: Semiduplex
C: Duplex
opgave 31.
Kan et SRC-certifikat tilbagekaldes?
A: Ja
B: Nej
opgave 32.
Hvor længe gælder din tavshedspligt?
A: Så længe jeg har VHF ombord
B: Hele livet
C: Kun til mit certifikat bliver forældet

opgave 33.
Hvad hedder det engelske udtryk for at sende DSC-nødalarm for et andet skib?
A: MAYDAY-RELAY
B: DISTRESS RELAY ALERT
C: DISTRESS ALERT
D: URGENCY
opgave 34.
Du befinder dig ombord på et skib, hvis DSC-anlæg er forbundet med skibets navigationsudstyr.
Skibet kommer i en nødsituation, hvor du har tid til at indtaste nødsituationens art. Herefter trykker du på DSC-anlæggets alarmknap(per).
Hvilke informationer indeholder din "nødalarm"?
A: At jeg er i nød - skibets kaldesignal - hvilken hjælp der ønskes - antal redningsflåder - position og tid
B: At jeg er i nød - skibets MMSI-nummer - position - antal ombordværende
C: At jeg er i nød - skibets MMSI-nummer - Nødsituationens art - position og tid
D: At jeg er i nød - skibets navn - antal ombordværende - vind og strømforhold - position
opgave 35.
Fra hvem forventer du en kvittering på din DSC, efter at have udsendt en DISTRESS ALERT i et A1 område
A: En kystradiostation
B: Et skib
C: En redningsstation
opgave 36.
Når en station har udsendt en ilmelding, indledt med et DSC-urgency kald til ALLE STATIONER, og hjælp ikke længere er nødvendig, skal den annulere ilmeldingen.
Skal man ved denne annulering lave et DSC-kald?
A: Nej
B: Findes der ingen regler om
C: Ja
opgave 37.
På hvilken kanal annonceres et DSC-urgency kald?
A: 70
B: 6
C: 16
D: Kan man selv vælge
opgave 38.
Annonceringen af en sikkerhedsmelding til alle stationer sker ved udsendelse af et DSC-kald.
Længervarende sikkerhedsmeldinger, der udsendes på en interskibskanal(kanal 6), skal envidere annonceres på en anden kanal. Hvilken kanal er det?
A: Da alle stationer har DSC-udstyr, skal der ikke annonceres på andre kanaler
B: 16
C: 12
opgave 39.
Hvilken af nedenfor nævnte kanaler vil man normalt vælge til udsendelse af selve sikkerhedsmeldingen?
A: 5
B: 6
C: 70
D: 12

opgave 40.
Hvad er NAV-AREA?
A: Havområder med tæt trafik
B: Opdeling af farvandene for udsendelse af maritim sikkerhedsinformation(MSI)
C: Skibets planlagte rute
opgave 41.
Har Danmark en NAVTEX sender til udsendelse af Maritime Sikkerheds Information(MSI)?
A: Nej, vi benytter svenske og norske NAVTEX stationer
B: Ja - på Lyngby Radiog
C: Ja - søfartsstyrelsen
opgave 42.
Hvilket identifikationsbogstav har NAVTEX station Rogaland?
A: B
B: L
C: W
opgave 43.
På hvilken kanal sender man et DSC-rutinekald til et andet skib?
A: 16
B: 6
C: 70
D: 12
opgave 44.
På hvilken kanal sender man et DSC-rutinekald til en kystradiostation?
A: 16
B: 70
C: Kystradiostationens arbejdskanal i det område man befinder sig
opgave 45.
Skal man foreslå en arbejdskanal, hvis man laver et DSC-rutinekald til et andet skib?
A: Ja
B: Nej
opgave 46.
Du har modtaget et DSC-rutinekald, men har travlt.
10 minutter efter det egentlige opkald, har du igen tid.
Hvad vil du gøre?
A: Jeg vil sende en DSC-kvittering
B: jeg vil foretage et almindeligt DSC-opkald til den kaldende station
opgave 47.
Hvordan defineres havområde A1?
A: Et område inden for dækning af en Inmarsat geostationær sattelit, hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering via Inmarsat-systemet.
B: Et område inden for radiotelefonidækning af mindst én VHF-kystradiostation, hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering via DSC.
C: Et område inden for radiotelefonidækning af mindst én MF-kystradiostation, hvor der kontinuerligt er mulighed for alarmering via DSC.