SRC Certifikatprøve 1

(1-12) 12 spørgsmål (uden DSC) vedrørende nød, il og sikkerhed, hvoraf 10 skal være rigtigt besvaret.
(13-32) 20 spørgsmål vedrørende reglement og VHF-radioanlæg, hvoraf 15 skal være rigtigt besvaret.
(33-39) 7 spørgsmål vedrørende brug af DSC-udstyr i nød, il og sikkerhedssituationer, hvoraf 6 skal være rigtigt besvaret.
(40-47) 8 spørgsmål vedrørende brug af DSC-udstyr under almindelige forhold samt EPIRB, SART, NAVTEX og opbygningen af GMDSS-systemet i almindelighed, hvoraf 5, skal være rigtigt besvaret

opgave 1.
Lyngby Radio har hørt et nødopkald fra MÅGEN/XPA1234
Hvordan lyder Lyngby Radios kvittering?
A: Lyngby Radio kalder MÅGEN MÅGEN MÅGEN
din MAYDAY er modtaget
B: MAYDAY MÅGEN MÅGEN MÅGEN her er Lyngby Radio - Lyngby Radio - Lyngby Radio
Modtaget MAYDAY
C: MAYDAY MAYDAY MAYDAY her er Lyngby Radio - Lyngby Radio - Lyngby Radio
Modtaget MAYDAY
D: MÅGEN her er Lyngby Radio
din nødmelding er modtaget og forstået.
opgave 2.
Du har kvitteret for en nødmelding fra et andet skib.
Du vil herefter sende en MAYDAY RELAY.
Må du forkorte indholdet i meldingen fra det nødstedte skib?
A: Ja, hvis meldingen indeholder mange ligegyldige ting
B: Nej, meldingen skal være ordret, som den er modtaget fra det nødstedte skib
C: Meldingen fra det nødstedte skib sendes ikke i en MAYDAY Relay
opgave 3.
Hvornår kan et skib udsende en nødmelding for et andet skib?
A: Hvis et skib ikke melder sig på det aftalte tidspunkt og kanal
B: Når det nødstedte skib ikke selv er i stand til af udsende nødmelding
C: Skibe må ikke udsende nødmelding for et andet skib
opgave 4.
Dit fartøj er i overhængende fare og anmoder om øjeblikkelig hjælp
Hvilket signal vil du benytte?
A: Nødsignalet
B: Sikkerhedssignalet
C: Ilsignalet
opgave 5.
Hvis nødtrafikken forstyrres, kan der anmodes om radiotavshed ved at anvende ordene SEELONCE MAYDAY.
Hvem kan anmode om radiotavshed?
A: Kun kystradiostationer
B: Kun den nødstedte
C: Den nødstedte eller den der leder nødarbejdet
opgave 6.
I forbindelse med nødarbejdet afsluttes med en meddelelse på kanal 16 med ordet PRU-DONCE.
Hvad betyder det?
A: Benyt ikke kanal 16 til opkald
B: Nødtrafikken er afsluttet og almindelig radiokorrespondance kan genoptages
C: Har brug for yderligere assistance
D: Almindelig radiokorrespondance på kanal 16 kan genoptages i begrænset omfang
opgave 7.
Du befinder dig 5 sømil vest for Hirthals om bord på motorbåden HANNE/XP4848.
Du har fået motorstop, og der er en ret hård vestenvind.
Du ønsker at kalde assistance ved udsendelse af et ilsignal og en ilmelding på kanal 16.
Vælg den korrekte radiomæssige procedure
A: Lyngby Radio - Lyngby Radio - Lyngby Radio her er HANNE HANNE HANNE har fået motorstop 5 sømil vest for Hirtshals - vinden ret hård - ønsker slæbeassistance
B: MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY - MAYDAY RELAY  her er HANNE HANNE HANNE har fået motorstop 5 sømil vest for Hirtshals - vinden ret hård - ønsker slæbeassistance
C: SECURITY - SECURITY - SECURITY her er HANNE HANNE HANNE har fået motorstop - skift til kanal 6
D: PAN PAN - PAN PAN - PAN PAN ALLE STATIONER - ALLE STATIONER - ALLE STATIONER her er HANNE HANNE HANNE XP4848 har fået motorstop 5 sømil vest for Hirtshals - vinden ret hård - ønsker slæbeassistance
opgave 8.
I hvilken af de nævnte situationer adresseres en ilmelding til en kystradiostation?
A: Ilmeldinger adresseres aldrig til en kystradiostation
B: Ved observation af en mine.
C: Mand overbord
D: Ønsker lægeråd
opgave 9.
Hvilket signal benyttes i forbindelse med lægeråd?
A: Alarmsignalet
B: Ilsignalet
C: Sikkerhedssignalet
opgave 10.
Hvilket signal skal du benytte, hvis du observerer drivende genstande i vandet, der er til fare for den øvrige skibsfart?
A: Ilsignalet
B: Sikkerhedssignalet
C: Nødsignalet
opgave 11.
Udsender Lyngby Radio Sikkerhedsmeldinger?
A: Ja
B: Kun efter anmodning
C: Lyngby Radio udsender sikkerhedsmeldinger kl 0105, 0305, 0505 etc. (UTC)
D: Nej fartøjer holder selv øje med, om der stadig er fare på færde
opgave 12.
Hvilken melding vil du hurtigst muligt udsende, hvis du observerer en drivende mine?
A: Ilmelding til alle stationer
B: Sikkerhedsmelding til alle stationer
C: Sikkerhedsmelding til Lyngby Radio

opgave 13.
Hvor mange NAVAREAs er jordkloden opdelt i?
A: 4
B: 12
C: 16
opgave 14.
Anvender man amplitude- eller frekvensmodulation i VHF båndet?
A: Amplitudemodulation
B: Frekvensmodulation
C: det kan man selv bestemme
opgave 15.
Lyngby Radio udsender SHIPPOS informationer. Annoncerer de dette på kanal 16 inden udsendelsen?
A: Nej
B: Ja
C: SHIPPOS informationer udsendes altid kun på kanal 16
opgave 16.
Hvilket identifikationsbogstav har NAVTEX station Rogaland?
A: W
B: L
C: B
opgave 17.
Hvilket identifikationsbogstav har NAVTEX station Grimeton?
A: U
B: G
C: I
opgave 18.
Hvordan ser et signal fra en aktiveret SART ud på en radarskærm?
A: Kaldesignal
B: 12 prikker
C: MMSI nummer
opgave 19.
Hvilket formål har sattelitsystemet COSPAS-SARSAT?
A: Kan positionsbestemme en SART
B: Kan udsende vejrmeldinger
C: Kan modtage informationer fra en EPIRP
opgave 20.
Hvad gør kystradiostationen, når den har modtaget en samtalebestilling til skibet?
A: Kystradiostationen kalder skibet på kanal 16
B: Skibet bliver jævnligt kaldt på den arbejdskanal, der tilhører det område, hvori det sejler
C: Skibet bliver kun påført kystradiostationens næstfølgende traffikliste
opgave 21.
Hvilke kanaler benytter Egå Marina?
A: 12-13-16
B: 12-14-16
C: alle
opgave 22.
Kan du få gratis vejrmelding over Lyngby Radio?
A: Ja
B: Nej
C: Ja, hvis man ligger i havn
opgave 23.
Vælg den vigtigste af alle uskrevne regler
A: Brug radioen med samme hensyntagen, som det forventes af andre
B: Tænd kun for radioen når du skal have en samtale
opgave 24.
Lyngby Radio kaldes normalt på?
A: En arbejdskanal
B: Kanal 16
C: Må man selv bestemme
opgave 25.
Hvem kan formidle forbindelse mellem to skibe, der ikke kan opnå direkte radiokontakt med hinanden?
A: Lodsstationer
B: Kystradiostationer
C: Havnekontorer
opgave 26.
Hvilken VHF-kanal er interskibskanal?
A: 7
B: 11
C: 72
opgave 27.
Hvem benytter VHF arbejdskanal 5?
A: Hirtshals Havn
B: Silkeborg
C: Fredericia Havn
opgave 28.
Hvem har det endelige ansvar for, at VHF-anlægget benyttes i overensstemmelse med de gældende regler?
A: Skibsføren
B: Radiocertifikatindehaveren
C: TDC
opgave 29.
Hvordan lyder et opkald fra TERNEN til SVALEN på kanal 16?
A: TERNEN kalder SVALEN
B: SVALEN her er TERNEN TERNEN
C: Hallo SVALEN her er TERNEN
opgave 30.
Skal du svare på et utydeligt opkald, som du ikke er sikker på er til dig?
A: Ja
B: Nej
opgave 31.
Hvorfor benytter man nedsat effekt?
A: For at få bedre rækkevidde
B: For at forstyrre mindst muligt
C: Benyttes kun til interskibssamtaler
opgave 32.
Hvilket formål har Squelch-knappen?
A: Aktivere Selcall
B: Støjbegrænser
C: Lydstyrkekontrol

opgave 33.
Du befinder dig om bord på et skib, hvis DSC-anlæg er forbundet med skibets navigationsudstyr.
Skibet kommer i en nødsituation og du trykker på DSC-anlæggets alarmknap(per).
Hvilke informationer indeholder din "nødalarm"?
A: At jeg er i nød - skibets navn og kaldesignal - nødsituationens art - position
B: At jeg er i nød - skibets MMSI-nummer - position og tid
C: At jeg er i nød - skibets kaldesignal - antal ombordværende - position og tid
opgave 34.
Hvilken kaldeform skal du vælge på dit DSC-udstyr, for at udsende DSC-nødalarm for et andet skib?
A: SAFETY RELAY
B: URGENCY
C: DISTRESS RELAY ALERT
D: DISTRESS ALERT
opgave 35.
Fra hvem forventer du en kvittering på din DSC, efter at have udsendt en DISTRESS ALERT i et A1 område?
A: En redningsstation
B: En kystradiostation
C: Et skib
opgave 36.
Hvilke informationer indeholder et skibs DSC-Urgency kald?
A: Det kaldende skibs MMSI-nummer - den ønskede adressering - kaldets art - den kanal hvor selve ilmeldingen bliver sendt på - udsendelsesform (normalt telefoni)
B: Det kaldende skibs kaldesignal - kaldets art - vejr og strømforhold - den ønskede hjælp - udsendelsesform (normalt telefoni)
C: Det kaldende skibs navn - situationens art (f.eks mand over bord) - vejrforhold - skibets destination - den kanal hvor selve ilmeldingen bliver sendt på - udsendelsesform (normalt telefoni)
opgave 37.
DSC-urgency kaldet sendes på kanal 70. må selve ilmeldingen sendes på kanal 16?
A: Ja
B: Nej
C: Findes der ingen regler om
opgave 38.
I forbindelse med DSC-udstyr sker udsendelse af en sikkerhedsmelding i to trin. Hvilke?
A: Annoncering af sikkerhedsmeldingen
Afvente svar fra skibe med interesse i kaldet
B: Annoncering af sikkerhedsmeldingen
Udsendelse af selve sikkerhedsmeldingen
opgave 39.
Skal der Kvitteres på DSC for et modtaget DSC-kald, der annoncerer en sikkerhedsmelding?
A: Nej
B: Ja
C: Er forbeholdt kystradiostationer

opgave 40.
Hvilket nødradiosystem er globalt dækkende?
A: COSPAS-SARSAT
B: INMARSAT
opgave 41.
Hvor lang rækkevidde har en SART?
A: ca. 5 sømil
B: ca. 20 sømil
C: ca. 15 sømil
D: ca. 10 sømil
opgave 42.
Hvilken af nedenfor nævnte frekvenser eller kanaler benytter en COSPAS-SARSAT EPIRB?
A: K 70
B: K 16
C: 406 MHz
D: 156,8 MHz
opgave 43.
Skal du foreslå en arbejdskanal, hvis du kalder en kystradiostation med dit DSC-udstyr?
A: Nej
B: Ja
opgave 44.
Skal din antenne til DSC-udstyret være placeret mindst 5 meter over vandlinien?
A: Findes der ingen regler om
B: Søfartsstyrelsen oplyser i tilladelsen, hvor antennen skal placeres
C: Ja
D: DSC-udstyret kræver ingen antenne
opgave 45.
Kan man i Danmark ved selvvalg på sit DSC-udstyr ringe direkte til et telefonnummer?
A: Ja
B: Kun efter 1. februar 2005
C: Nej
opgave 46.
Hvorledes får man positionen fra en ældre aktiveret COSPAS-SARSAT EPIRB?
A: Indkodes i EPIRBen før den aktiveres
B: Positionen beregnes ved hjælp af DOPPLER-effekten
C: Fra den indbyggede GPS
opgave 47.
Hvilken af de nævnte frekvenser benytter en COSPAS-SARSAT EPIRB?
A: 156,8 MHz
B: 9200 MHz
C: 406 MHz